| by veylau | No comments

Telefonie met Teams, inleiding

Onze school komt voort uit een fusie van 4 scholen. Intussen raakt alles goed op elkaar afgestemd behalve de telefonie. Er zijn op iedere locatie verschillende telefoniesystemen waardoor het moeilijk is om elkaar over de campussen heen de bereiken.

Het gebruik van o365 zit al goed ingebakken waardoor ik eens wou starten met onderzoek naar telefonie binnen teams. Op het eerste zicht zag ik al direct heel wat voordelen:

  • Geen extra account, we hebben namelijk allemaal al een o365 account,
  • één systeem waar iedereen mee te bereiken is,
  • Gesprekken tussen locaties worden op die manier interne gesprekken,
  • Extra functies voor gesprekken tussen  medewerkers zoals chat, schermdelen of overname,…
  • Voor medewerkers die op verschillende locaties werken blijft de werkwijze hetzelfde,
  • Mogelijkheden voor thuiswerk,
  • Makkelijk schaalbaar in drukke periodes,
  • Als er nog locaties bijkomen is dit zeer makkelijk uit te breiden,
  • Wanneer er geen internet is op locatie A, wordt er automatisch doorgeschakeld naar locatie B en/of C,
  • Gedaan met zoeken naar interne nummers. Naam typen en klaar.

Natuurlijk zijn er ook nadelen:

  • Ik zou met een 100% teams oplossing werken waarbij telefoons via de computer toekomen op een headset. Dit wil zeggen dat alle telefoons weg moeten. Dit is enerzijds pijnlijk voor de investeringen die redelijk recent gemaakt werden. Anderzijds zal de manier van bellen zo ook helemaal anders worden voor onze medewerkers (al zullen ze nu hun handen vrij hebben bij het bellen).
  • Er is goed internet nodig om de gesprekken goed te kunnen voeren. Hier gaan we zelf eigenlijk ook van uit, en op onze belangrijkste locaties is dit geen probleem.
  • Er is een nieuwe investering in goede headsets nodig

 

Wat betreft de kostprijs blijft het in onze situatie ongeveer gelijk. Afhankelijk van hoe de telefonie nu is, kan dit sterk stijgen of dalen.
In een volgende post ga ik hier verder over in.

Geef een reactie